ضرورت و مبانی انتظار (3)

تعالیم معصومین (علیهم السلام )


معصومین (علیهم السلام )این انسانهای پاک و وارسته که دل در گرو سعادت بشریت دارند و از خود انسانها به آنان مشفق ترند(21 ) در بیانات و تعالیم نورانی خود به بشریت آموخته اند که یاس و ناامیدی به خود راه ندهید و بدانید پایان این شب سیه روز سپید است .
آن خیرخواهان مهربان که از گذشته های دور رنج انسان را دیده و برای پایان دادن به آن برنامه ریزی نموده اند پایان تاریخ را به تصویر کشیده و همه شیفتگان انسانیت و معنویت را به انتظار آن سپیده صبح و آن دم رهایی بشر از ظلم و جور دعوت نموده اند :
« انتظروا الفرج و لاتیاسوا من روح الله ... » . (22 )
چشم به راه رسیدن فرج باشید و از کارگشایی و آسایش رسانی الهی ناامید نباشید.


پی‌نوشت:

 

(1 ) مجلسی , محمد باقر , بحار الانوار (انتشارات اسلامیه , چاپ سوم , 1372 ) ج 52 , ص 123 , ح .7
(2 ) همان , ص 122 , ح .2
(3 ) همان , ص 140 , ح .51
(4 )شیخ صدوق , کمال الدین و تمام النعمه (انتشارات اسلامی , وابسته به جامعه ی مدرسین ) تصحیح علی اکبر غفاری , ج 2 , ب 55 , ص 645 , ح .6
(5 ) صافی گلپایگانی , لطف الله , منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر (موسسه حضرت معصومه (س ) , چاپ اول , شعبان 1419 هـ ق ) ص .633
(6 ) مجلسی , بحار الانوار(دار احیا التراث العربیه بیروت , چاپ سوم , 1403 هـ ق ) ج 52 , ص 133 , ح .26
(7 ) همان , ص 130 , ح .26
(8 ) نهج الفصاحه (سازمان انتشارات جاوید , 1362 ) مترجم ابوالقاسم پاینده .
(9 ) شیخ صدوق , کمال الدین و تمام النعمه (انتشارات اسلامی ) تصحیح علی اکبر غفاری , ج 2 , باب 36 , ص 377 , ح .1
(10 ) النعمانی , بوزنیب , الغیبه (انوار الهدی , چاپ اول , 1422 هـ ق ) ص .207
(11 ) حکیمی , محمد , عصر زندگی (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی , چاپ پنجم , 1381 هـ ش ) ص 288 به نقل از مکیال المکارم , ج 2 , ص .424
(12 ) منظور از مبانی انتظار عوامل و مولفه هایی است که حالت انتظار را در انسان ایجاد و یا تقویت می کنند.
(13 ) بیان مشکلات پیشرفت علوم طبیعی و صنعت بیانگر این مطلب نیست که اسلام با پیشرفت علم و صنعت مخالف است بلکه در آموزه دینی اسلام به طور شگفت انگیزی به تحصیل و ترویج و پیشرفت علم توصیه شده است سخن ما این است که این نوع پیشرفت ها چون همراه با تعهد نیست و همانطور که در ابتدای این گفتار اشاره نمودیم به منبع فیض الهی متصل نیستند موجب بدبختی و سرخوردگی انسان ها شده اند و بشر در این زمینه به بن بست رسیده .
(14 ) ایشان معتقد است که تا کنون دو انقلاب کشاورزی و صنعتی تحول عظیمی در جهان ایجاد کرده و موج سوم که انقلاب الکترونیکی و فراصنعتی است در راه است .
(15 ) مجله انتظار , ج 3 , ص 99 , به نقل از کتاب به سوی تمدن جدید , تافلر , محمدرضا جعفری .
(16 ) بحار الانوار , ج 52 , ص 291 (چاپ اسلامیه , تهران , 1384 هـ ق ) .
(17 )بحار الانوار , چاپ اسلامیه تهران 1384 , ج 51 , ص 101 , روایت .38
(18 ) پل لانژون فیزیکدان مشهور می گوید :
« چمدانم را روی میز حرکتی بدهم این حرکت در همه ی کهکشانهای اثری خواهد گذاشت , شدت ارتباط میان اجزای طبیعت به حدی است که شما باید از نظر علمی بپذیرید » . حیدری , عزیز الله , مهدی تجسم امید و نجات (انتشارات مسجد مقدس جمکران , چاپ اول , 1380 هـ ش ) به نقل از شرح نهج البلاغه علامه جعفری , ج 2 , ص .95
(19 ) برای مطالعه در این زمینه می توانید به کتب النجم الثاقب علامه نوری , باب هفتم , عنایات حضرت مهدی به علما و طلاب , عبدالرحمن باقی زاده , سیمای آفتاب حبیب الله طاهری , عبقری الحسان و... مراجعه کنید.
(20 ) انبیا.105,
(21 )قال الصادق (علیه السلام ) : « والله لانا ارحم بکم منکم بانفسکم » به خدا سوگند من از خودتان به شما مهربانترم , محمد باقر مجلسی , بحار الانوار(چاپ اسلامیه تهران , 1384 ) ج 47 , ص 343 , روایت .33
(22 ) محمد باقر مجلسی , بحار الانوار , ج 52 , ص 123 (چاپ اسلامیه تهران , 1384 هـ ق ) .

/ 0 نظر / 4 بازدید