ضرورت و مبانی انتظار (1)

روایات و امر به انتظار
امیرمومنان علی (علیه السلام ) می فرمایند :
« منتظر فرج باشید و از گشایش الهی مایوس نگردید , به درستی که محبوب ترین اعمال نزد خدای عزوجل انتظار فرج است » . (1 )


  •       روایاتی که فضیلت انتظار را بیان می کنند


امام رضا(علیه السلام ) به نقل از پدرانش از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله ) فرمودند :
« برترین اعمال امت من انتظار فرج از سوی خداوند بزرگ است » . (2 )


  •        روایات و وظیفه منتظران


امام محمد باقر(علیه السلام ) می فرماید :
« تقوی پیشه سازید. و بار سنگین انتظار را به کمک ورع و پارسایی و کوشش بسیار در عبادت و اطاعت خدا به منزل رسانید هریک از شما دینداران هنگامی غرق شادمانی می شوید که به آستانه ورود به جهان دیگر پانهید و دوره ی دنیا را سپری کنید. آنجا چشمانتان به نعمت الهی و کرامت خدایی و بهشت جاودان روشن می گردد. آنجاست که همه ی اندوه ها از میان می رود و آنجاست که می بینید راهی که شما پیمودید حق بوده است و راهی که مخالفان شما پیموده اند باطل ... » . (3 )

  •       روایات و منزلت منتظران


امام صادق (علیه السلام ) می فرماید :
« المنتظر لامرنا کالمتشحط بدمه فی سبیل الله » . (4 )
منتظر امر ما (حکومت ما) مانند کسی است که در راه خدا به خون خود درغلطد.
همانطور که گفتیم روایاتی که دلالت بر « انتظار » می کنند به حد تواتر رسیده است چنانکه حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی در کتاب منتخب الاثر می فرماید :
« اعلم ان الاخبار الوارده فی فضیله الانتظار و الترغیب فیه کثیره متواتره » . (5 )
برای اطلاع بیشتر از این روایات می توانید به کتاب منتخب الاثر ص 624 تا ص 634 و نیز بحار الانوار , ج 52 , ص 122 تا ص 150 مراجعه کنید .


  •        منتظران برادران پیامبر (صلی الله علیه وآله )


پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله ) منتظران را برادران خود خوانده اند :
« ... شمایان اصحاب منید لیکن برادران من مردمیند که در آخرالزمان می آیند آنان به نبوت و دین من ایمان می آورند و مرا دوست دارند و یاری ام می دهند و تقیه هم نمی کنند با اینکه مرا ندیده اند , پس ای کاش من آن برادرانم را ملاقات کنم » . (6 )

  •       پاداش منتظران


امام صادق (علیه السلام ) به نقل از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله ) فرمودند :
« پس از شما کسانی بیایند که یک نفر ایشان پاداش پنجاه نفر از شما را داشته باشد(اصحاب ) گفتند : ای رسول خدا! ما در جنگ بدر و احد و حنین با توبودیم و درباره ی ما آیه نازل شده است پیامبر(صلی الله علیه وآله ) فرمود : اگر آنچه به ایشان می رسد به شما رسد شکیبایی آنان را ندارید » . (7 )
آیا انتظار تکلیف است
اصولا ماهیت زندگی انسان با انتظار عجین شده است به گونه ای که بدون آن زندگی مفهومی ندارد و شور و نشاط لازم برای تداوم آن در کار نیست .
انتظار امید به آینده است و بدون امید تلاش و تکاپو ممکن نیست . چنانکه پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله ) فرمود :
« اگر امید نبود هیچ مادری فرزند خود را شیر نمی داد و کسی درختی نمی کاشت » . (8 )
بنابراین , انتظار و امید به طور کلی در حیات بشری چنان بدیهی و روشن است که برای اثبات آن نیازی به اقامه دلیل و برهان نیست .
انتظار فرج یعنی امید به ایجاد عدالت همه جانبه ی فردی , اجتماعی و اخلاقی . انتظار فرج خط بطلان بر همه ی کفرها , نفاق ها , ظلم ها , تطاول ها و هوچی گری هاست . انتظار فرج خونی است در رگ زندگی انسانی و قلبی در تاریخ تکاملی بشریت . این عنصر حیاتی از دیدگاه عقل و نقل تکلیف است .
اینکه عقلا تکلیف است , زیرا انتظار راهگشایی برای حکومت عدل و ایجاد عدالت است و عقل حکم به حسن عدل و لزوم ایجاد عدالت می کند. بنابراین , راهگشایی و فراهم نمودن زمینه ی آن هم , لازم و تکلیف است پس انتظار فرج تکلیف و ضروری است .
اینکه نقلا واجب است انسان در دوران غیبت , منتظر منجی عالم باشد به دلیل روایات زیادی که در باب انتظار وجود دارد و بر تکلیف بودن آن دلالت می کنند که ما در اینجا دو روایت را به عنوان نمونه ذکر می کنیم :

/ 0 نظر / 5 بازدید