بنياد فرهنگي حضرت مهدي موعود عج
شهرستان بردسیر
یکشنبه ٦ بهمن ۱۳۸٧
ضرورت و مبانی انتظار (1) ... نظرات() 

معصومین (علیهم السلام )این انسانهای پاک و وارسته که دل در گرو سعادت بشریت دارند و از خود انسانها به آنان مشفق ترند(21 ) در بیانات و تعالیم نورانی خود به بشریت آموخته اند که یاس و ناامیدی به خود راه ندهید و بدانید پایان این شب سیه روز سپید است .

آن خیرخواهان مهربان که از گذشته های دور رنج انسان را دیده و برای پایان دادن به آن برنامه ریزی نموده اند پایان تاریخ را به تصویر کشیده و همه شیفتگان انسانیت و معنویت را به انتظار آن سپیده صبح و آن دم رهایی بشر از ظلم و جور دعوت نموده اند :

« انتظروا الفرج و لاتیاسوا من روح الله ... » . (22 )

چشم به راه رسیدن فرج باشید و از کارگشایی و آسایش رسانی الهی ناامید نباشید.

 

نگاهی به مبانی انتظار و بحران و نجابت ها

اشاره : شیعه در اطاعت از دستورات موکد پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله ) مبنی بر پیروی از اهل بیت او , دست از محمد و آل محمد(صلی الله علیه وآله ) برنداشته و همواره در خط امامت حرکت نموده است و بیش از یازده قرن است که از جان و دل با خون و قیام , مهدی آل محمد را طلب می کند.
این فرقه ناجیه در طول اعصار و قرون متمادی این پیام را به بشریت داده است که بشر کر و کور شده حب دنیا , و غوطه ور در منجلاب فساد نمی تواند گوهر انسانیت را به منزل مقصود برساند و این مهم جز با دست باکفایت یک منجی الهی که عصاره بندگان صالح خدا از آدم تا ابراهیم و از ابراهیم تا خاتم است ممکن نخواهد بود و لازم است آن ذخیره ی الهی بیاید تا عدالت فراگیر را نه تنها در میان بشریت بلکه در کل عالم هستی مستقر سازد.
تشیع در این باره , بشریت را به آمادگی جهت ظهور آن قطب عالم وجود , فرا خواند و می خواند.

شیعه برای عقیده انتظار روایات متواتری از وجود مقدس پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله ) و اهل بیت آن حضرت فراروی خود دارد که این روایات (روایات انتظار) را می توان به چند بخش تقسیم بندی نمود :


روایات و امر به انتظار
امیرمومنان علی (علیه السلام ) می فرمایند :
« منتظر فرج باشید و از گشایش الهی مایوس نگردید , به درستی که محبوب ترین اعمال نزد خدای عزوجل انتظار فرج است » . (1 )


  •       روایاتی که فضیلت انتظار را بیان می کنند


امام رضا(علیه السلام ) به نقل از پدرانش از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله ) فرمودند :
« برترین اعمال امت من انتظار فرج از سوی خداوند بزرگ است » . (2 )


  •        روایات و وظیفه منتظران


امام محمد باقر(علیه السلام ) می فرماید :
« تقوی پیشه سازید. و بار سنگین انتظار را به کمک ورع و پارسایی و کوشش بسیار در عبادت و اطاعت خدا به منزل رسانید هریک از شما دینداران هنگامی غرق شادمانی می شوید که به آستانه ورود به جهان دیگر پانهید و دوره ی دنیا را سپری کنید. آنجا چشمانتان به نعمت الهی و کرامت خدایی و بهشت جاودان روشن می گردد. آنجاست که همه ی اندوه ها از میان می رود و آنجاست که می بینید راهی که شما پیمودید حق بوده است و راهی که مخالفان شما پیموده اند باطل ... » . (3 )

  •       روایات و منزلت منتظران


امام صادق (علیه السلام ) می فرماید :
« المنتظر لامرنا کالمتشحط بدمه فی سبیل الله » . (4 )
منتظر امر ما (حکومت ما) مانند کسی است که در راه خدا به خون خود درغلطد.
همانطور که گفتیم روایاتی که دلالت بر « انتظار » می کنند به حد تواتر رسیده است چنانکه حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی در کتاب منتخب الاثر می فرماید :
« اعلم ان الاخبار الوارده فی فضیله الانتظار و الترغیب فیه کثیره متواتره » . (5 )
برای اطلاع بیشتر از این روایات می توانید به کتاب منتخب الاثر ص 624 تا ص 634 و نیز بحار الانوار , ج 52 , ص 122 تا ص 150 مراجعه کنید .


  •        منتظران برادران پیامبر (صلی الله علیه وآله )


پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله ) منتظران را برادران خود خوانده اند :
« ... شمایان اصحاب منید لیکن برادران من مردمیند که در آخرالزمان می آیند آنان به نبوت و دین من ایمان می آورند و مرا دوست دارند و یاری ام می دهند و تقیه هم نمی کنند با اینکه مرا ندیده اند , پس ای کاش من آن برادرانم را ملاقات کنم » . (6 )

  •       پاداش منتظران


امام صادق (علیه السلام ) به نقل از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله ) فرمودند :
« پس از شما کسانی بیایند که یک نفر ایشان پاداش پنجاه نفر از شما را داشته باشد(اصحاب ) گفتند : ای رسول خدا! ما در جنگ بدر و احد و حنین با توبودیم و درباره ی ما آیه نازل شده است پیامبر(صلی الله علیه وآله ) فرمود : اگر آنچه به ایشان می رسد به شما رسد شکیبایی آنان را ندارید » . (7 )
آیا انتظار تکلیف است
اصولا ماهیت زندگی انسان با انتظار عجین شده است به گونه ای که بدون آن زندگی مفهومی ندارد و شور و نشاط لازم برای تداوم آن در کار نیست .
انتظار امید به آینده است و بدون امید تلاش و تکاپو ممکن نیست . چنانکه پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله ) فرمود :
« اگر امید نبود هیچ مادری فرزند خود را شیر نمی داد و کسی درختی نمی کاشت » . (8 )
بنابراین , انتظار و امید به طور کلی در حیات بشری چنان بدیهی و روشن است که برای اثبات آن نیازی به اقامه دلیل و برهان نیست .
انتظار فرج یعنی امید به ایجاد عدالت همه جانبه ی فردی , اجتماعی و اخلاقی . انتظار فرج خط بطلان بر همه ی کفرها , نفاق ها , ظلم ها , تطاول ها و هوچی گری هاست . انتظار فرج خونی است در رگ زندگی انسانی و قلبی در تاریخ تکاملی بشریت . این عنصر حیاتی از دیدگاه عقل و نقل تکلیف است .
اینکه عقلا تکلیف است , زیرا انتظار راهگشایی برای حکومت عدل و ایجاد عدالت است و عقل حکم به حسن عدل و لزوم ایجاد عدالت می کند. بنابراین , راهگشایی و فراهم نمودن زمینه ی آن هم , لازم و تکلیف است پس انتظار فرج تکلیف و ضروری است .
اینکه نقلا واجب است انسان در دوران غیبت , منتظر منجی عالم باشد به دلیل روایات زیادی که در باب انتظار وجود دارد و بر تکلیف بودن آن دلالت می کنند که ما در اینجا دو روایت را به عنوان نمونه ذکر می کنیم :