بنياد فرهنگي حضرت مهدي موعود عج
شهرستان بردسیر
سه‌شنبه ٢٥ دی ۱۳۸٦
  ... نظرات() 

دعا کنيد بيايد مسافري که نيامد 

 و کوچه کوچه بنازم به عابري که نيامد

 دوباره مثل گذشته تمام فاصله ها را 

 غزل غزل بنويسم به شاعري که نيامد

 شکسته بغض غرورم در انتظار عجيبي

دعا کنيد بيايد مسافري که نيامد

 اللهم عجل لوليک الفرج

شنبه ٢٢ دی ۱۳۸٦
انتظار ... نظرات() 

 

تو مگر سايه ی لطفی به سر وقت من آری 
که من آن مايه ندارم که به مقدار تو باشم 
خويشتن بر تو نبندم که من از خود نپسندم

بسم الله الرحمن الرحيم

In the name of God compassionate & merciful

الهم العجل لوليک الفرج

GOD:HURY UP FOR COMING MAHDI

دنيا در انتظار آمدن مهدي است تا بديها را نابود نمايد و عدالت را بجاي ان بياورد

WORLD IS WAITING MAHDI UNTILL DESTROY BADS

& BRINGS JASTICE INSTEAD ITS

يا مهدي بيا که ايران و مسلمانان و شيعيان وتمام دنيا در انتظار توست

Ya mahdi come

Iran & Moslems & shiayan & all world

Is waiting for you

شنبه ٢٢ دی ۱۳۸٦
  ... نظرات() 
دلهامان به ياد عزاداری مولامان مهدی فاطمه ( عج) گريان.
چهارشنبه ٥ دی ۱۳۸٦
تبريک ... نظرات() 

میلاد

امام هادی (ع)

 مبارک.

چهارشنبه ٥ دی ۱۳۸٦
عکس های افتتاحيه ی بنياد در تاریخ ۴/۹/۱۳۸۶(۱) ... نظرات() 

سه‌شنبه ٤ دی ۱۳۸٦
از صفر تا بيست ... نظرات() 

يك آزمون اساسي با سه پرسش اساسي

اگر عزيزي را گم كرده باشيد، چه مي‌كنيد؟

آسوده و بي‌خيال مي‌نشينيد تا كم كم فراموشش كنيد؟

يا براي يافتن او همه تلاش خود را به كار مي‌بريد.

از اين و آن سراغش را مي‌گيريد.

شب و روزتان را به جستجوي او مي‌گذرانيد...

تا آن كه او را بيابيد يا نشاني از او پيدا كنيد؟

كداميك؟

 

 اگر كسي را دوست داشته باشيد و بدانيد كه او نيز به شما بسيار علاقه‌مند است، آنقدر كه از بيماري شما بيمار مي‌شود و از خوشحالي شما خوشحال، چه مي‌كنيد؟

تنها به زبان اين دوستي را ابراز مي‌كنيد؟

يا در عمل، محبت خود را به او نشان مي‌دهيد؟

پيوسته در پي جلب رضايت او هستيد، به مناسبت‌هاي مختلف براي او هديه مي‌بريد، لباسي را مي‌پوشيد كه او دوست دارد، از عطري استفاده مي‌كنيد كه او مي‌پسندد و ...

كداميك؟

 

اگر بدانيد، كه براي حل مشكلاتتان مي‌توانيد به كسي مراجعه كنيد كه آماده كمك به شما مي‌باشد و براي ارتباط با او گفتن يك سلام كافي است، چه مي‌كنيد؟

آيا از كنار اين موضوع بي‌تفاوت گذر مي‌كنيد؟ يا تمام تلاش خود را براي استفاده از اين فرصت به كار مي‌بريد؟

كداميك؟

اكنون ما كه مي‌گوييم

در انتظار امام زمانمان نشسته‌ايم،

او را به جان دوست داريم،

گره مشكلاتمان به دست او باز مي‌شود،

چگونه‌ايم و چه مي‌كنيم؟

هر صبح

          با سلام بر او روزمان را شروع كرده و آمدنش را از خدا مي‌خواهيم؟

          براي سلامتيش صدقه مي‌دهيم؟

          و مهم‌تر آن كه

            آنگونه كه او پسندد زندگي كرده و عمرمان را سپري مي‌كنيم؟ .........

خوب است در اين آزمون

اين سه پرسش ساده را از خود بپرسيم و به خودمان نمره دهيم.

از صفر تا بيست!

امام منتظران(عج): " ما در رعايت حال شما كوتاهي نمي‌كنيم و ياد شما را از خاطره نبرده‌‌ايم ... "

بيائيد ما نيز ياد او را از خاطر نبريم و براي آمدنش دعا كنيم ...

یکشنبه ٢ دی ۱۳۸٦
درباره ی بنياد ... نظرات() 

و نريد ان نمن علي الذين استضعفوا في الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثين(قصص/5)

(اللهم اعنا علي تادية حقوقه اليه)

 «خدايا! ما را در اداي حقوقي كه امام زمان عليه السلام  بر ما دارد ياري فرما»    

 ضرورت تأسيس: انديشه «مهدويت» به دليل دارا بودن ويژگي­هاي منحصر به فرد بسيار، يكي از توان­مندترين عوامل رشد جامعه ديني ما است. طرح درست و گسترش اين فرهنگ  نوراني در جامعه، باعث رشد، بالندگي هر چه بيشتر جامعه و حفظ آن از فرو غلتيدن در فسادها و تباهي­ها است.

      مهدويت، از مظلوم­ترين مسائل بوده است، چه پيش از انقلاب و چه پس از آن،  پيش از انقلاب اسير كج فكري برخي گروه ها بود و پس از آن نيز ترس از اتهام انتساب به گروه هاي انحرافي، براي بازداشتن و انزواي افراد كافي بود،  ولي در چند سال اخير، با كوشش برخي مراكز و با به ميدان آمدن تني چند از افراد شناخته شده و همراه و هماهنگ با انقلاب  اسلامي، اين سد غربت شكسته شد و اين مسأله از انزوا  خارج گرديد.البته آن گونه كه شايستة است، به آن پرداخته نشد و در نتيجه بيش از دو دهه ركود بر اين مباحث سايه انداخت. اين ركود، تنها با تلاش مضاعف همه نهادها، مسؤولان، پژوهشگران و انديشمندان جبران مي شود.كوتاهي و كم كاري در اين امر مقدس و خطير، از يك سو زمينه ساز بروز خرافات و سطحي نگري واز سوي ديگر موجب در دست گرفتن اين مقوله سترگ به وسيله افرادي ناشايست كم دانش و يا بي دانش شده است.از اين رو بايسته است، حوزه علميه به عنوان متولي اين امر گام هاي  جدي تري در اين راه بردارد و با تقويت مركز تخصصي و  مشاركت و نظارت بر مراكزي كه در اين جهت فعاليت مي كنند، به آموزش و پژوهش در اين عرصه و سپس ارائه و تبليغ آن در داخل و خارج كشور همت گمارند، چه اينكه اگر حقيقت تبيين و تقويت نشود ، باطل تعزيه گردان مي شود!! 

شمع فروزنده چو پنهان شود                                شب پره بازيگر ميدان شود

       بنياد فرهنگي حضرت مهدي موعود عليه السلام در سال 1379 به پيشنهاد حجة الاسلام و المسلمين محسن قرائتي و با همكاري برخي از شخصيت هاي علمي و فرهنگي و موافقت مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي -دام ظله العالي- تأسيس گرديد اين بنياد در سال 1380 با هدف گسترش و تعميق فرهنگ مهدويت در سطح جامعه (به ويژه نسل جوان و فرهيخته) و تربيت مبلغ، پژوهشگر و مدرّس مباحث مهدويت و به منظور پشتوانه علمي و فرهنگي - با كسب مجوز از شوراي عالي حوزه علميه قم- مركز تخصصي «امامت و مهدويت» را در قم راه اندازي كرد.

 

محور فعاليت ها:

محور اول: آموزش

1. آموزش تخصصي ويژه طلاب حوزه علميه ؛ دانش پژوهان  پس از قبولي در آزمون كتبي و مصاحبه علمي،  طي مدت سه سال و گذراندن 60 واحد درسي تخصصي، 15 واحد عمومي، 18 واحد پيش نياز، 8 واحد مطالعاتي، 8 واحد گرايش و  عليه السلام  واحد پايان نامه در مقطع سطح 3 حوزه(كارشناسي ارشد) فارغ التحصيل     مي شوند. تا كنون بيش از 140 نفر پذيرش و 70 نفر، فارغ التحصيل  شده اند . برخي از عناوين آموزشي عبارتند از:

‹‹ تاريخ تحليلي اسلام، امامت عامه و خاصه، مباني اعتقادي مهدويت، مهدويت در قرآن ، تاريخ عصر غيبت، مستشرقين و مهدويت،              فرجام شناسي، فرقه ها و جريان هاي انحرافي ، مهدويت و مسائل جديد كلامي، منجي در اديان، منبع شناسي، حديث شناسي، جهاني شدن و جهاني سازي ، آسيب شناسي ، شبهه شناسي و...››.

2.  آموزش كوتاه مدت: به منظور گسترش و تعميق فرهنگ مهدويت در ميان عموم جامعه و پاسخ گويي به نيازهاي فكري و اعتقادي آنها و مقابله با شبهات و افكار انحرافي بخش آموزش كوتاه مدت راه اندازي ومباحث مهم مهدويت در سطوح مختلف آموزش داده شد.  تا كنون بيش از 90 مركز حوزوي ، دانشگاهي، نظامي و ... اين دوره را گذرانده اند. مركز آماده ارائه اين دوره ها براي عموم علاقه مندان است

3.  آموزش مكاتبه اي: علاقمندان فراگيري مباحث مهدويت، مي توانند با اين بخش تماس گرفته و تقاضاي خود را اعلام كنند.  پس از ثبت نام، جزوات و كتاب هاي آموزشي به همراه نوار كاست يا CD  ، به نشاني ايشان  ارسال مي گردد و بعد از گذراندن مباحث، امتحان  به عمل مي آيد.

4.   مركز آموزش مجازي مهدويت؛ با توجه به گسترش فن آوري اطلاعات و لزوم  فراگيري مباحث مهدويت، مدرسه مجازي مهدويت در سه بخش تأسيس گرديد:

بخش اول: آموزش در سطوح مختلف عمومي شامل مباحث آموزشي كوتاه مدت؛

بخش دوم: آموزش نيمه تخصصي؛ شامل برخي از عناوين تخصصي مهدويت و پاسخ به شبهات؛

بخش سوم: آموزش تخصصي؛ شامل مباحث سطح 3 (كارشناسي ارشد)

       همچنين دوره هاي ويژه اي براي اقشار مختلف مانند: دانشجويان، اساتيدو.... برگزار مي گردد. 

     و مشتاقان مراكز علمي و فرهنگي با تماس با اين مركز، مي توانند به صورت گروهي اين دوره را بگذرانند. بخش پژوهش مجازي و بهينه سازي و ساماندهي امور پژوهشي، در آينده راه اندازي  خواهد شد.

 محور دوم:  پژوهش

با توجه به اهداف بيناد فرهنگي حضرت مهدي موعود عليه السلام   و مركز تخصصي مهدويت - به منظور ايجاد زمينه مناسب جهت پژوهش در موضوعات گوناگون مهدويت و ساماندهي آن،  معاونت پژوهش شكل گرفت.

 بعضي از فعاليت هاي پژوهشي به شرح ذيل است:

1. پژوهش­هاي كلان نگر درعرصه مهدويت؛

2. شناسايي و طرح عرصه هاي جديد پژوهش؛

3. ارائه مشاوره در زمينه پايان نامه هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد و دكترا و ديگر تحقيقات حوزوي و دانشگاهي؛

4. پشتيباني علمي كانون هاي فرهنگي؛ دانشگاهي و حوزوي؛

5. رشد توان مندي علمي دانش پژوهان مركز تخصصي مهدويت؛

6. گروههاي تخصصي پژوهش درعرصه هاي مختلف (نظير نقد آثار غرب درباره آخرالزمان و ...)؛

7. بررسي و نقد رسانه ها، صدا و سيما و مطبوعات؛ به همراه ارائه پيشنهادها و موضوعات كارشناسي، جهت ارتقاي كمي و كيفي برنامه ها و آسيب شناسي­ها

8. انجام پژوهش­هاي ميداني؛ جهت آسيب شناسي و گسترش و تعميق فرهنگ مهدويت.

محور سوم:

تبليغ و ارتباطات:

      جهت گسترش و نشر فرهنگ صحيح مهدويت و تعميق آن در سطوح مختلف جامعه، «معاونت تبليغ و ارتباطات» بنياد  فعال بوده و در موارد ذيل فعاليت مي كند:

1. اعزام مبلغ و كارشناس: كارشناسان مركز تخصصي مهدويت - در حين تحصيل و يا بعد از فراغت از آن- با توجه به نوع مخاطب، به گروه­هاي تخصصي تقسيم شده و به مراكز علمي و فرهنگي اعزام مي شوند. تا كنون در بيشتر دانشگاه هاي كشور، مدارس، حوزه هاي علميه، همايش هاي استاني و بين المللي ، صدا و سيما، اردوگاه ها ، مراكز نظامي و انتظامي و... در مناسبت هاي مختلف، اعزام شده و با برپايي جلسات سخنراني ، پرسش و پاسخ ، كلاس­هاي كارورزي  و كارگاهي، به نشر معارف مهدويت پرداخته اند. رايزني با مراكز علمي، مساجد ، صدا و سيما و .... جهت اعزام كارشناس و مشاوره ادامه دارد.

2. كانون­هاي دانشجويي: به منظور ايجاد فضاي معطر «انتظار» در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي، با مشاركت نهاد مقام معظم رهبري، سازمان بسيج دانشجويي ، جهاد دانشگاهي و ديگر نهادهاي دانشجويي به همت دانشجويان عزيز، «كانون مهدويت» تأسيس شده ودر زمينه هاي زير فعال بوده است:

برگزاري جلسات سخنراني، پرسش و پاسخ ، نقد فيلم هاي مرتبط با موضوع مهدويت ، آموزش كوتاه مدت حضوري، اينترنتي و كلاس­هاي كارگاهي و پژوهشي معرفي كتاب­ها و منابع معتبر و برنامه مدون به همراه سرفصل هاي مطالعاتي و برپايي اردوي زيارتي به مسجد مقدس جمكران و...

3. مسابقات: بنياد و مركز تخصصي قم جهت ايجاد انگيزه در افراد، براي مطالعه و كسب شناخت و ارتقاي سطح معرفت عمومي درباره امام زمان عليه السلام ، تا كنون اقدام به برگزاري بيش از ده مسابقه سراسري متنوع، براي اقشار مختلف -  همراه با جوايز ارزنده - نموده است.

4. امور هنري: با توجه به اينكه دنياي امروز، دنياي تصوير و رسانه است بنياد با ارائه موضوعات مناسب و متنوع به هنرمندان، آنان را به فعاليت درعرصه مهدويت تشويق كرده است وهمچنين جلسات متعددي با ارباب هنر و انديشه  داشته و هنرمندان را براي نگارش فيلمنامه و نمايشنامه  به سوي موضوعات مهدوي رهنمون ساخته است.

 5. ارتباط با رسانه ها: به منظور ترويج مباحث مهدويت و پاسخ گويي به شبهات مطرح شده، بنياد و مركز تخصصي مهدويت، با تشويق و ترغيب اساتيد و دانش پژوهان خود، براي ارائه مقالات در مطبوعات و معرفي كارشناسان به صدا و سيما (در برنامه هاي متعدد و شبكه هاي مختلف) و نيز راهنمايي و تشويق سازندگان برنامه هاي صدا و سيما ....،  گامي ديگر در بسط فرهنگ انتظار برداشته شده است.

6. توليد ابزار صوتي و تصويري : توليد و پخش كاست وCD براي اقشار مختلف جامعه، از ديگر اقدامات مي باشد كه گلچين مولودي خواني مداحان مطرح و مناجات  حضرت ولي عصر(عج)  به بازار عرضه گرديد.

7. غنا بخشي جشن هاي نيمه شعبان و نهم ربيع الاول:  بنياد با چاپ پوستر ، بروشور و مشاركت در اين جشن ها اقدامات مختلفي صورت داده است.

8. اردوگاه ياوران حضرت مهدي عليه السلام : مسجد مقدس جمكران تجلي گاه ياد و نام حضرت ولي عصر عليه السلام  و مورد توجه عاشقان حضرت مهدي عليه السلام  بوده و هست، بنياد جهت ايجاد فرصت و فضاي مناسب و ارتقاي سطح معرفتي و عاطفي زائران و اسكان آنها، اقدام به احداث اردوگاهي در كنار مسجد مقدس جمكران براي نسل نو- بويژه دانش آموزان و دانشجويان- نموده است.

اين بناي عظيم در زميني به مساحت ده هزار متر مربع در حال احداث است.  آرزومنديم با عنايات حضرت ولي عصر عليه السلام   و كمك مؤمنان در آينده نه چندان دور شاهد بهره برداري از آن باشيم.

( مرکز تخصصی مهدویت)

(بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود)

یکشنبه ٢ دی ۱۳۸٦
بقیة الله یعنی چه؟ ... نظرات() 

بقیة الله یعنی چه؟

عده ای بر این باورند که مراد از « بقیة اللَّه » در آیه شریفه « بقیة اللَّه خیر لكم ان كنتم مؤمنین» حضرت مهدى (عج) است. ممکن است این سوال مطرح شود که مگرامام زمان (عج) در زمان رسول‏اللَّه(صلى‏اللَّه‏علیه‏وآله) وجود داشتند و شناختى از آن حضرت بوده كه چنین آیه‏اى نازل شده است.

باید گفت اولا این آیه از فرمایشات حضرت شعیب(علیه‏السلام) خطاب به قوم خود است. ثانیا آن چه درباره نسبت آیه با امام مهدى (عج) وجود دارد و باعث شهرت آن در محافل و منابر نسبت به آن حضرت شده است، بحث انطباق مفهومى آیه و تطبیق یكى از مصادیق آیه بر فردى است كه با تفسیر آیه سازگار است.

زیرا «بقیه» به معناى باقى مانده است و مراد از آن سودى است كه به فروشنده مى‏رسد، یعنى آن چه بعد از پایان معامله برایش باقى مى‏ماند و آن را در در راه حوائج خود خرج مى‏كند. و مراد آیه این است كه سودى كه از طرف خدا براى شما باقى مانده و خدا از طریق فطرت خودتان شما را بدان راهنمایى كرده، اگر مؤمن باشید، براى شما بهتر از مالى است كه از راه كم‏فروشى و كم كردن پیمانه و ترازو تصاحب مى‏كنید.

تفسیر نمونه، با عبارت گویاترى «بقیةاللَّه» را چنین معنا كرده است:

هر موجود نافعى از طرف خداوند كه براى بشر باقى مانده و مایه خیر و سعادت او گردد، «بقیةاللَّه» محسوب مى‏شود.

باید گفت اولا این آیه از فرمایشات حضرت شعیب(علیه‏السلام) خطاب به قوم خود است. ثانیا آن چه درباره نسبت آیه با امام مهدى (عج) وجود دارد و باعث شهرت آن در محافل و منابر نسبت به آن حضرت شده است، بحث انطباق مفهومى آیه و تطبیق یكى از مصادیق آیه بر فردى است كه با تفسیر آیه سازگار است.

[1] از این رو، امام زمان(علیه‏السلام) كه وجود شریفشان مایه بیشترین خیر و بركت براى جامعه بشرى است، یكى از بهترین مصادیق این آیه مباركه است. به قول یكى از قرآن‏پژوهان معاصر، از آن جا كه آیه‏هاى قرآن داراى مفاهیم جامع هستند و در عصرهاى بعد مى‏توانند بر مصداق‏هاى كلى‏تر و وسیع‏تر تطابق داشته باشند، این آیه با امام زمان (عج) كه روشن‏ترین مصداق، «بقیةاللَّه» است، مطابقت مى‏كند.

براى كاملتر شدن پاسخ، خوب است به نظر یكى از دانشمندان اهل سنت نیز توجه نمایید. شبلنجى دانشمند شافعى، روایتى را نقل كرده‏اند كه «هنگامى كه (مهدى) قیام كند، بر كعبه تكیه زند و 313 تن از پیروانش نزد او گرد آیند. پس اولین چیزى كه مى‏گوید، این آیه است: «بقیةاللَّه خیر لكم ان كنتم مؤمنین». سپس مى‏فرماید: منم «بقیةاللَّه» و خلیفه او و حجت خدا بر شما. پس از آن، كسى بر آن حضرت سلام نمى‏كند، مگر این كه مى‏گوید: «السلام علیك یا بقیة اللَّه فى ارضه»؛ سلام بر تو اى باقى گذارده خدا در زمینش.[2]

بنابراین، گر چه مفاد این آیه، از سخنان حضرت شعیب(علیه‏السلام) خطاب به قوم خود است، اما مصداق اكمل آن، وجود شریف حضرت صاحب الامر(عج) است.

پى نوشت:

[1]. تفسیر نمونه، ج 9، ص 204.

[2]. ملامحسن فیض كاشانى، تفسیر صافى، ج 2، ص 468.

منبع:

ماهنامه یاس، شماره‏2، با تصرف